یادداشتهای گاتها

یادداشتهای گاتها

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ابراهیم پورداود

توضیحات

ابراهیم پورداود (زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۲۶۴، رشت - مرگ ۲۶ آبان ۱۳۴۷، تهران) ایران‌شناس معاصر، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران. گات ها ـ سروده های زرتشت ـ نخستین منظومه ایرانی است که از روزگار کهن به جا مانده و در عین حال کهن ترین و مقدس ترین قسمت اوستاست .اغلب بخش های گات ها موزون و اهنگین است .این سروده ها که در یسنا جای داده شده سروده زرتشت و پیروان اوست .گات ها در اصل شامل 17هایتی (فصل) 238قطعه و 896بیت و 5560کلمه است . گویشی که گاتا ها به آن سروده شده است گویش کهن اوستایی است و در برابر گویش بقیه ی قسمت های اوستا قرار می گیرد که گویش نو اوستایی محسوب می شود در کتاب یادداشت های گات ها پورداوود سرود اهنود اشتود سپنتمد وهوخشتر و وهیشتوایشت را همراه با ترجمه و تفسیر انها اورده است .کتاب حاوی دو هزار و پانصد و هشتاد و شش یادداشت است .مترجم کوشیده تا برای هر واژه اوستایی واژه ای برگزیند که از همان ریشه باشد .ضمن ان که برای هر واژه اوستایی ترجمه توضیح و اوانگاری مربوط به ان واژه نیز امده است . حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌‬‏‫ : دانشگاه تهران، چاپ و انتشارات‬‏‫، ۱۳۵۳.‬‬
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری