یک قصۀ قدیمی

یک قصۀ قدیمی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : هرمز شهدادی

Description

. هرمز شهداد را باید از رمان زیبا و جاه طلبانه شب هول شناخت . رمانی که بخاطر شرایط اولیه انقلاب نتوانست خوب نقد شود و خوب شناخته شود . شهدادی از لحاظ گرایشهای فکری و زیبایی شناختی ، پیوندی نزدیک با نویسندگان جنگ اصفهان دارد ولی هیچ وقت آثارش در این مجله چاپ نشد . او کارش را با شعر ، نقد ادبی و ترجمه شروع کرد و درسال 1355 مجموعۀ یک قصۀ قدیمی را منتشر ساخت . در داستانهای این کتاب ، سهم عشق و فجایعی که ریشه در مرموزات دارند ، بیش از مسائل دیگر است . شهدادی در تک گوییهای ماهرانه اش می کوشد از طریق کاوش درون آدمهای غیرعادی ، گریزی به عرفان بزند . در " پلنگ" و " خسوف " بیماری آدمهای هوایی در شبهایی که ماه بدر کامل است عود می کند. آنان در حالت صرع و جنون احساس بی خویشی من کنند و دست به جنایت می زنند . در " اعتراف " و " به خدا ، آدم دلش می گیرد " دوگانگی درونی آدمهایی که تصور می کنند به سوی معنویت می روند اما روانۀ وادی بهیمیت اند ، آشکارتر نموده می شود . در " اعتراف " طلبه ای برای استاد خود شرح می دهد که چگونه در جذبه ای جادویی و به شوق تعالی ، مردی را کشته است َ؛ مردی که در واقع بخش نیک طبیعت خود او بوده و راوی با کشتن او ، نیکی های خود را نابود کرده است . در " بی خدا ، ...." مردی زن بی نماز خود را می کشد اما سرگردان می شود. در فضایی سوررئالیستی ، آدمهایی گرفتار وسوسه های عجیب روحی ، به قصد تقرب ، دیگری را مثله می کنند و می کشند ، اما عاقبت در می یابند که در وجود آن دیگری ، خود را کشته اند ، پس خود ، " دیگری " می شوند . هرمز شهدادی سپس رمان جاه طلبانۀ شب هول را در سال 1357 منتشر کرد و با قراردادن بخشی از تاریخ روشنفکری ایران بر زمینه ای داستانی ، به ارزیای نقش روشنفکران در دوره های مختلف تاریع معاصر پرداخت . (برگرفته از یکصدسال داستانویسی نوشته حسن عابدینی) این کتاب را به همه کسانی که اسم رمان شب هول را شنیدند و منتظرند با آثار دیگری از این نویسنده آشنا شوند و همه عزیزان علاقه مند به ادبیات داستانی تقدیم میگردد. در صورت حوصله و.... در آینده کتاب با عظمت شب هول را نیز برای علاقه مندان اسکن و آپلود می شود . هرمز شهدادی نویسنده دهه چهل و پنجاه ادبیات فارسی است. معروفترین اثر وی رمان تحسین برانگیز شب هول است که برای اولین بار در بهار سال 1357 در ایران چاپ شد.این رمان یادآوری وقایع تاریخی و اجتماعی ایران است که راوی در فاصله یک شب تا صبح آن را بازگو می‌کند. از دیگر آثار وی مجموعه داستانی به نام یک قصه قدیمی است. حق تکثیر : تهران : انتشارات امیرکبیر - چاپ اول 1355
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری