دوره‌ی ادبیات روشنگری در آلمان

دوره‌ی ادبیات روشنگری در آلمان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ابوالقاسم ذاکر زاده

Description

. چکیده: در قرن هجدهم، ادبیات آلمانی در پرتو اندیشه‌ی روشنگری رشد و توسعه یافت و ثمرات دلنشین و آموزنده‌ای به بار آورد. در آغاز دوره‌ی ادبیات روشنگری، گوتشد تحت تأثیر افکار عقل گرایانه‌ی لایب نیتس و ولف قرار داشت. او به تأسی از آن دو فیاسوف، رشد خرد را برای اخلاقی و سعادتمند شدن انسان ضروری می‌دانست و لسینگ ادیب و فیلسوف، ادبیات را در قدمت اشاعه‌ی بردباری دینی و انتقاد اجتماعی قرار داد. برخی از ادبای دوره‌ی روشنگری به تألیف حکایات حیوانات پرداختند، زیرا آن‌ها این حکایات را شیوه ‌ای مناسب برای تربیت انسان و انتقادات اجتماعی تشخیص دادند. دوره‌ی روشنگری مساعدترین د وره برای خلق حکایات حیوانات است. در پایان این دوره ویلاند افکار اپیکور را سرلوحه‌ی فعالیت ادبی خویش ساخت. در پایان باید یادآوری کرد که هدف مشترک تمام ادبای دوره‌ی روشنگری، تربیت اخلاقی و اجتماعی انسان است. منبع مقاله: پ‍ژوه‍ش‌ زب‍ان‌ه‍ای‌ خ‍ارج‍ی‌، ش‌ ۲۳، (ب‍ه‍ار ۱۳۸۴): ص‌ ۲۱ - ۴۰.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری