زرتشت نیچه: ساحتی تازه در نظریه‌‌ی ساختاری فروید درباره‌ی ذهن

زرتشت نیچه: ساحتی تازه در نظریه‌‌ی ساختاری فروید درباره‌ی ذهن

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جورج مشور

Description

. مقاله ای در باب زرتشت نیچه و تحلبل آن از منظر روانکاوی فروید قسمتی از مقدمه: شخصیتهای داستانی اساطیر و ادبیات تجسم انبوهی از وجوه انسانی است و به ما اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف روانهایمان را بدان گونه که در برابر ما می‌ایستند مشاهده کنیم و با لوازم ماهیت آنها سر کنیم. روانکاوی، از زمان «تأویل رؤیاها»ی فروید یکی از این اساطیر را به کار گرفته است: اسطوره‌ی ادیپوس شاه. در جُستار کنونی کوشش بر این است که دیگر نقابهای [personae] نمایشی‌شده‌ی ذهن ساختاری توسعه یابند و رابطه‌ی برابرنهادانه‌ی عیسی مسیح [ع] با ادیپ روشن شود و لوازم روانکاوانه و فلسفی این شخصیت کشف گردد. این پژوهش درکی کاملتر از تقارن نظریه‌ی ساختاری، برگرفته از تداعی مسیح با ابرمن [superego]، و استنتاج نظریه‌ی ساختاری از عقده‌ی مسیح، به ما می‌دهد. فهم ادیپوس به‌منزله‌ی یک دجال یا ضد مسیح [anti-Christ]، ما را به فهم فلسفه‌ی نیچه نزدیکتر می‌کند، و رابطه‌ی مفهومی میان اندیشه‌های نیچه و فروید از رهگذر شخصیت داستانی زرتشت صریحتر توسعه می‌یابد. مسیح و ادیپوس نهایتاً رابطه‌ای نامتناظر با والدین‌شان به وجود آوردند: سه وجهی آنان مطلقاً متضاد بود: پدر ادیپوس میرایی خود را به دست پسرش سپرد و مادرش یوکاسته در نتیجه با او رابطه‌ی مستقیم جنسی یافت. اما پدر مسیح، نامیرا بود و مادرش، باوجود آبستنی و زایمان، باکره. ادیپوس پدرش را از میان برداشت و به وصال مادرش رسید، و حال آنکه مسیح از مادرش پرهیز کرد و به وصال پدرش رسید. ادیپوس اراده‌ی پدر را نابود کرد تا وارث سلطنت او شود، و حال آنکه مسیح تن به اراده‌ی پدر سپرد تا وارث سلطنت او شود. ادیپوس به سلطنت اینجهانی با ابراز اراده‌ی خود نایل شد و حال آنکه مسیح به واسطه‌ی انکار اراده‌ی خود به سلطنت روحانی رسید. می‌توانیم مشاهده کنیم که حتی نتیجه‌گیریهای هر اسطوره نامتناظر است. ادیپوس نهایتاً به‌واسطه‌ی اثبات اراده‌ی خود کیفر دید، و حال آنکه مسیح به‌واسطه‌ی انکار اراده‌ی خود به نامیرایی دست یافت. مسیح و ادیپوس بدین طریق با توجه به یکدیگر در حالتی از تضاد دیالکتیکی به چشم می‌آیند.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری