زندگی نامه مهدی اخوان ثالث

زندگی نامه مهدی اخوان ثالث

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

گردآورنده: بهروز شیدا . در این نوشتار از سخنان بزرگانی چون سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، نادر نادرپور، محمدرضا شفیعی کدکنی و... بهره برده شده است. مهدی اخوان ثالث شاعر و موسیقی‌پژوه ایرانی، متخلص به م.امید، از مفاخر کم نظیر و پر آوازه دیار خراسان است. او فرزند علی اخوان ثالث، از عطاران و طبیبان سنتی خراسان است که اصلا اهل فهرج یزد بود اما به خراسان کوچ و با دختری به نام مریم خراسانی ازدواج کرد. مهدی در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به شعر نو گرایید و آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعرش به جای نهاده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی سه‌تار و مقام‌های موسیقیایی بوده‌است. جمال میرصادقی، داستان‌نویس و منتقد ادبی در باره اخوان گفته‌است: «من اخوان را از آخر شاهنامه شناختم. شعرهای اخوان جهان‌بینی و بینشی تازه به من داد و باعث شد که نگرش من از شعر به کلی متفاوت شود و شاید این آغازی برای تحول معنوی و درونی من بود.» هوشنگ گلشیری، نویسنده معاصر ایرانی نیز او را رندی می‌داند از تبار خیام با زبانی بیش و کم میانه شعر نیما و شعر کلاسیک فارسی. وی می‌گوید تعلق خاطر اخوان را به ادب کهن هم در التزام به وزن عروضی و قافیه بندی، ترجیع و تکرار می‌توان دید و هم در تبعیت از همان صنایع لفظی قدما مانند مراعات النظیر و جناس و غیره.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری