ظفرنامه: تاریخ فتوحات امیر تیمور گورکانی

ظفرنامه: تاریخ فتوحات امیر تیمور گورکانی

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : نظام الدین شامی

توضیحات

به تصحیح: محمد احمد پناهی سمنانی کتاب ظفرنامه بنا به خواست و دستور مستقیم تیمور نگارش یافته است. لذا امتیاز و ویژگی خاص کتاب ظفرنامه ، ( بر خلاف کتاب هایی که وقایع مربوط به تیمور با داستان ها و افسانه ها در آمیخته شده ) ،در این است که مولف آن فی الواقع در متن حکومت تیموری حضور داشته و مشااهدات عینی خود را نگاشته است. به تصحیح استاد ملک الشعرای بهار « ظفرنامه » قدیمی ترین تاریخی است که در باره زندگی و فتوحات تیمور نوشته شده است و مولانا نظام الدین شامی ،قدیمی ترین مورخ عصر تیموری است، تا آن جا که تمام جنایات و خونریزى‏هاى چنگیز و تیمور و ظلم و ستم جباران را که در حق مردم بى‏گناه مرتکب شده بودند، به خوبى به تصویر مى‏ کشد. سبک نگارش کتاب را دقیقا و تماما نمی توان نثر ساده و مرسل شمرد. هر چند که بیشتر در هنگام روایت وقایع و حوادث به سبک مرسل گرایش دارد؛ ولى هر جا که مجال مى‏ یابد، علاقه خویش را به نثر فنى آشکار مى ‏کنند: از یک طرف توصیفات خیال انگیز، به کار بردن فنون بیانى و بدیعى، تضمین آیات و روایات، استشهاد به اشعار و امثله شاعران پیشین و ... از طرف دیگر بسیارى واژه‏ هاى عربى، ترکى و مغولى نیز بر دشوارى سبک نثر این کتاب مى‏ افزاید. نکته مهم مشخص است که نظام الدین شامی در جو سیطره خونبار تیمور مجبور به تطهیر و پوشاندن جنایت های کشتار مردم ایران به دست وی بوده و آن همه قساوت و آدم کشی را به حساب تدبیرهای ( صائب آن حضرت ) گذاشته است و خونریزی های چنگیز و تیمور را مشیت و تقدیر الهی می نامد. این فراز دردناک بر کلیت شیوه تاریخ نویسی مورخان درباری حاکم است، اما بایستی توجه داشت که مواد خام و اطلاعات مهم تحلیل گران امروزی تاریخ، از همین مدح نامه ها گرفته شده است. حق تکثیر: تهران : بامداد ، 1363
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری