زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان

زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نقد زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان مقاله ای از احمد کتابی دیدگاه راستین آیین زردشت در خصوص ازدواج با خویشاوندان بسیار نزدیک و چگونگی و میزان رواج این گونه زناشویی نزد ایرانیان باستان‘ از جمله مسائلی است که قرنها سبب مناقشه مورخان‘ محققان و ایران شناسان بوده است. در این مقاله‘ سعی کرده ایم تا فارغ از هر گونه پیش داوری و جهت گیری ارزش گرایانه‘ جهات و جوانب مختلف این مسأله را بی طرفانه و به صورت کاملاً مستند بررسی کنیم. می توانیم بگوییم که زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان بیشتر به خواص (شاهان‘ شاهزادگان و اشراف) اختصاص داشته است. بی گمان‘ شیوع نسبی ازدواجهای مزبور‘ به زمینه اجتماعی مناسب وانگیزه هایی قوی و مؤثر متکی بوده است که از آن میان می توان به عواملی نظیر: بیگانه هراسی‘ التزام به حفظ اصالت نسب‘ اعتقاد به تأثیر مثبت این نوع وصلت بر بهبود نسل و ازهمه مهمتر به ملاحظات اقتصادی (تحکیم موقعیت طبقاتی‘ ممانعت از تقسیم دارایی و میراث و سهل گیری در تعیین مهریه و جهیزیه) اشاره کرد. این گونه ازدواج ها‘ مدتها پیش از ورود اسلام به ایران‘ عملاً منسوخ شده بود.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری