اسلام و مبانی مدیریت

اسلام و مبانی مدیریت

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مرتضی رضوی
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

اسلام و مبانی مدیریت کتاب اسلام و مبانی مدیریت به قلم مرتضی رضوی به تحریر در آمده است. در اسلام چیزی یا عنوانی و سمتی به نام «ریاست» نداریم. هدف از ریاست، شأن و شوکت و برتری جوئی فردی شخص است. چنین حالتی انگیزش صرفاً غریزی دارد و حاکی از عصیان روح غریزه بر روح فطرت است و از اقتضاهای «نفس امّاره» است، نه انگیزش فطری دارد و نه از اقتضاهای روح فطرت یعنی «نفس لواّمه» است. هدف از مدیریت؛ ادارۀ یک جمع است. مدیریت از علوم انسانی است، پس اولین مسئله که دربارۀ آن مطرح می‌شود این است: انسان چیست؟ از دیدگاه دست اندرکاران علوم انسانی غربی، انسان حیوان برتر است. یونانیان باستان در این تعریف امروزی بی تأثیر نبوده اند که می‌گفتند: انسان حیوان ناطق است و هرگز روشن نکردند که چرا انسان «ناطق» است؟ چه چیزی در درون انسان هست که او را ناطق کرده است؟ و غربیان مدرن نیز هرگز توضیح نمی‌دهند که انسان چرا «برتر» است؟ با این که تحلیل گر، کاوشکار، و تحقیق گرا هستند، در این مسئله در برابر طبیعت، متعبدانه برخورد کردند و می‌کنند که: آری می‌بینیم که انسان برتر است و این واضح است. اما اگر بنا بود به این گونه واضحات بسنده شود، باید هیچ کاری دربارۀ علوم تجربی و انسانی، نمی شد و چیزی به نام علم کلاً مصداق کوشش برای «توضیح واضحات» تلقی می‌گشت و انسان عاقل خود را از هر علمی بی نیاز می‌دانست. مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) می‌گوید: انسان حیوان نیست؛ همان قدر که میان حیات باکتریائی با حیات گیاهی فرق است و نیز به همان مقدار که میان حیات گیاهی با حیات حیوانی فرق هست، میان حیات انسانی با حیات حیوانی فرق هست. کلمات کلیدی: مدیریت، مدیریت در اسلام، اسلام، اصول مدیریت، اسلام شناسی، کتاب های مدیریت و رهبری، مدیریت اسلامی، رهبری و مدیریت در اسلام، دانلود کتاب مدیریت، برچسب‌ها: مدیریت، مدیریت در اسلام، اسلام، اصول مدیریت، اسلام شناسی، کتاب های مدیریت و رهبری، مدیریت اسلامی، رهبری و مدیریت در اسلام، دانلود کتاب مدیریت
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری