استبداد در تاریخ ایران

استبداد در تاریخ ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شیرزاد کلهری
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

استبداد در تاریخ ایران کتاب استبداد در تاریخ ایران اثر شیرزاد کلهری به علل پیدایش استبداد در ایران پرداخته است. کوشش بر این مبناست که علل مادی استبداد جستجو شده چنانکه بتوان آن را با واقعیات تاریخی منطبق دانست. در این کتاب به موضوعاتی که باعث و بانی استبداد در ایران بوده از جمله مسئله‌ی آب و وجود عشایر عمدتا پرداخته شده است. عده‌ای معتقدند که در ایران شیوۀ تولید فئودالی حاکم بوده است و برخی نیز عقیده دارند که شیوۀ تولید فئودالی با اندکی تفاوت روبنایی در آنجا حاکم بوده است. بعضی دیگر قائل به وجود شیوۀ تولید آسیایی هستند. پاره‌ای از مارکسیست‌ها، با پیش کشیدن برخی از آثار مارکس، نتیجه می‌گیرند که مارکس شیوۀ تولید آسیایی را شیوۀ تولید دیگری سوای فئودالیسم می‌داند و برخی از مارکسیست‌ها نیز می‌گویند که مارکس هیچ اشاره‌ای بدان نکرده است و از این ‌رو طرح نظری مارکس که قبلاً به آن پرداخته بود، تغییر کرده و به ‌نوعی شیوۀ تولید آسیایی را مسکوت گذاشته و یا از بیخ‌وبن حرف خود را پس گرفته است. علاوه بر این، مسئله بعد دیگری پیدا می‌کند، عده‌ای شیوۀ تولید آسیایی را در تمایز با فئودالیسم در این می‌بینند که از نظر زیربنا (مناسبات اقتصادی) خصوصیات یکسانی دارند، ولی از نظر روبنا (مناسبات سیاسی) تفاوت‌های بسیاری دارند. در این میان، کسانی هم هستند که به شیوۀ تولید مجزایی، با نام شیوۀ تولید آسیایی، قائل هستند که در قسمت بزرگی از آسیا و بخشی از آفریقا و آمریکای جنوبی وجود داشته است. کلمات کلیدی: تاریخ ایران، تاریخ اسلام، ایران، جغرافیا ایران، استبداد، تاریخ استبداد، دانلود کتاب استبداد در تاریخ ایران، دانلود پی دی اف استبداد در تاریخ ایران، برچسب‌ها: تاریخ ایران، تاریخ اسلام، ایران، جغرافیا ایران، استبداد، تاریخ استبداد، دانلود کتاب استبداد در تاریخ ایران، دانلود پی دی اف استبداد در تاریخ ایران
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری