توحید اسماء و صفات

توحید اسماء و صفات

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بیابانی اسکویی
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

توحید اسماء و صفات این کتاب تدوینی نو از توحید خدا و اسماء و صفات الهی را با توجه به آیات قرآن کریم و روایت اهل بیت علیهم السلام به صورت درسی ارائه داده است.در این کتاب به هیچ وجه از براهین فلسفی و مباحث کلامی مصطلح استفاده نشد و همه معارف توحیدی را مستند به محکمات و نصوصات دینی کرده است. در چهارده درس ابتدایی این کتاب بحث درباره معرفت خدای به صورت اجتهادی در روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در درس اول اهمیت معارف اعتقادی و جایگاه معرفت خدا در میان آنها و معنای لغوی معرفت و تفاوت آن با علم و نظریات عالمان دینی مطرح شده است. در درس دوم تا چهارم فطری بودن معرفت خدا وآیات و روایاتی که دلالت به آن دارند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شده است. از این مباحث نتیجه گرفته شده است که معرفت خدا تحصیلی و اکتسابی نیست بلکه خدای تعالی خود را در عوالم پیش یعنی عالم ارواح و عالم ذر به انسان معرفی کرده و حاصل آن تعریف در فطرت انسان نهاده شده و در دنیا پیامبران انسان را به آن توجه داده و متذکر می کند. در درس پنجم تا نهم اختصاص به دو موقف فطری یعنی عالم ارواح و عالم ذر و آیات و روایات آن دو موقف و نظریات عالمان دینی و فقه و بررسی آنها یافته است. در درس نهم تا یازدهم روایات معرفة الله بالله و معنای آنها و روایات به ظاهر مخالف با آنها تبیین گردیده است. و در درس دوازدهم تا چهاردهم به بحث از روایاتی که دلالت دارد معرفت خدا فعل اوست و بندگان مکلف به تحصیل معرفت خدا نیستند و نیز روایاتی که به ظاهر مخالف آنها هستند طرح گردیده است. درس پانزدهم به بحث از ناتوانی خدای ادراکی بشر از درک و معرفت خدا و نقش پیامبران و عقل در باب معرفت خدا پرداخته است. درس شانزدهم به توحید خدای تعالی و اقسام آن براساس آیات قرآن کریم . روایات پرداخته است. و در درس هفدهم و هیجدهم معنای اسم و صفات و اقسام اسماء و صفات الهی و انواع مختلف روایات در باب اسماء و صفات به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. کلمات کلیدی: توحید، خداشناسی، اسماء الهی، صفات الهی، معرفت شناسی، معرفت خدا، معرفت الله، برچسب‌ها: توحید، خداشناسی، اسماء الهی، صفات الهی، معرفت شناسی، معرفت خدا، معرفت الله
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری