نبوت

نبوت

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بیابانی اسکویی
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

نبوت این کتاب به صورت درسی و با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در هفده درس تدوین شده است. در درس اول معنای لغوی نبی و رسول و تفاوت میان آن در معنای لغوی و موارد استعمال آن دو در آیات قرآن کریم و روایات بحث شده است. در درس دوم لزوم معرفت نبی و رسول و ایمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و همه پیامبران و معنای ایمان و اسلام و حقیقت نفاق طرح گردیده است. در درس سوم و چهارم بحث از وجوب ارسال رسولان بر خدای تعالی از باب قاعده لطف با دو تقریر کلامی و فلسفی به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و اثبات شده است که از نظر آیات قرآن کریم و روایات ارسال رسولان بر خدای تعالی هیچگونه وجوبی ندارد و از قاعده لطف نمی توان وجوب فلسفی یا کلامی را اثبات کرد. در درس پنجم تا هشتم حکمت های بعثت پیامبران بر بندگان بحث شد و روشن گردیده است که بندگان الهی در جهات گوناگونی نیاز به بعثت پیامبران دارند از جمله در شناخت خدا، عقول، تعلیم و تربیت و اجرای عدالت در جوامع بشری. در درس نهم تا دوازدهم بحث درباره ویژگی های پیامبران مانند عصمت پیامبران و معنا و حقیقت عصمت و زمینه های آن و علم پیامبران و جهات مختلف علوم آن بزرگواران و امامت و پیشوایی آنان به خلق و مرد یا زن بودن پیامبران صادق بودن رؤیای پیامبران از دیدگاه قرآن کریم و روایات تحقیق و بررسی گردیده است. در درس دوازدهم راه های شناخت پیامبران اعم از عقل و خرد انسانی و تنصیص و معرفی پیامبران سابق و آیات و نشانه های آن بزرگواران که در اصطلاح بدان معجزه گفته می شود و در آیات قرآن کریم از آن به آیات روشن الهی یاد شده به بحث گذاشته شده است. در درس سیزدهم به نبوت خاصه یعنی بحث در خصوصیات و ویژگی های خاصی که برخی از پیامبران داشته اند مورد بحث قرار گرفته است از جمله اولیوالعزم بودن برخی پیامبران. در درس چهاردهم نبوت پیامبر گرامی اسلام و جهانی بودن بعثت آن بزرگوار و راه های شناخت ایشان بحث شده است. در درس پانزدهم تا هفدهم بحث درباره حقیقت وحی و اقسام آن و مصونیت وحی و عصمت پیامبران در اخذ و حفظ و ابلاغ آن و ابعاد وحی و حدود و قلم و شریعت و حجیت و اعتبار شریعت به دقت بررسی شده است. کلمات کلیدی: نبوت، پیامبری، رسول، درجات پیامبران، ویژگی های پیامبران، پیامبر اسلام، وحی، شریعت، برچسب‌ها: نبوت، پیامبری، رسول، درجات پیامبران، ویژگی های پیامبران، پیامبر اسلام، وحی، شریعت
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری