انسان و معاد

انسان و معاد

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بیابانی اسکویی
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

انسان و معاد این کتاب به صورت درسی در بیست درس بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام تدوین گشته است. در درس اول تا ششم به بحث از آفرینش انسان و مراحل حیات او پرداخته شده است و به این مناسبت به چگونگی شکل گیری و خلقت اشیاء از حقیقت واحدی که در آیات و روایات به عنوان "آب" مطرح شده پرداخته شده است و روشن گردیده است که همه موجودات و اشیاء از این ماده واحد خلق شده اند و این ماده غیر از آب موجودی است که دردنیا از آن استفاده میکنیم. بعد به خلقت ارواح پیش از ابدان و عیر مجرد بودن ارواح و ترکیب ارواح با بدن های ذری در ورود به دنیا بحث گردیده است و درباره چگونگی حیات انسان در دنیا و خلقت او از خاک بحث های جالبی از نگاه قرآن و روایات وجود دارد. در درس ششم جایگاه اعتقاد معادی در اصول اعتقادی دینی و معنای لغوی و اصطلاحی معاد و آثار اعتقاد به آن و لزوم و ضرورت معاد و نیز معاد وحوش و حیوانات مورد بحث قرار گرفته است. در درس هفتم امکان معاد با توجه به شواهد قرآنی و حدیثی که در آیات و روایات معتدد از وقوع معاد در دنیا و زنده شده مردگان اثبات گردیده است. در درس هشتم به شبهات منکران معاد پرداخته شده و پاسخ های قرآن و اهل بیت علیهم السلام در مقابل آنها تحقیق و بررسی شده است. در درس نهم به بحث از معنای مرگ و حالت احتضادر و شرایط جان دادن و کیفیت قبض روح پرداخته شده است. در درس دهم برزخ و مدت آن وسوال قبر مورد بحث قرار گرفته است. در درس یازدهم فشار قبر و عوامل آن و اسباب رفع آن به تفصیل بحث شده است. در درس دوازدهم وضعیت ارواح در برزخ و اطلاع و آگاهی آنها از دنیا و حوادث آن تحقیق گردیده است. در درس سیزدهم درباره فضای عالم پیش از قیامت و وقوع قیامت و مواقث آن و محاسبه اعمال سخن گفته شده است. در درس چهاردهم از کیفیت زنده شدن انسان ها در قیامت و مثل هایی که خدای تعلی در این باده در قرآن کریم زده است بحث شده است. در درس پانزدهم از واژه هایی که در قرآن کریم درباره معاد استفاده شده، سخن گفته شده است. در درس شانزدهم کیفر اعمال و محل آن و اینکه آیا جزای عمل عین عمل و لازم آن است یا امری دیگر در مقابل عمل توسط خداوند جعل می شود، بحث شده است. در درس هفدهم تجسم عمل و حبط و تکفیر اعمال و شرایط آن سخن گفته شده است. در درس هجدهم درباره شفاعت و معنای آن و اهمیت شفاعت و محل شفاعت و شرایط شفاعت کنندگان و شفاعت شوندگان بحث گردیده است. در درس نوزدهم و بیستم درباره بهشت و جهنم و خلقت آنها و تفاوت آنها با آنچه در دنیا زا نعمت ها و عذاب ها وجود دارد و نیز از خلود عذاب در جهنم سخن به میان رفته است. کلمات کلیدی: معاد، اهل البیت، اصول دین، اهمیت معاد، معاد چیست، برچسب‌ها: معاد، اهل البیت، اصول دین، اهمیت معاد، معاد چیست
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری