خدا از دیدگاه قرآن

خدا از دیدگاه قرآن

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سید محمد حسینی بهشتی
  • چاپ و سال / کشور: 2015

توضیحات

خدا از دیدگاه قرآن خدا از دیدگاه‌ قرآن‌ از معدود نوشتارهای‌ بر جای‌ مانده‌ از آیت‌الله‌ شهید دکتر سید محمد حسینی‌ بهشتی‌ است. عمر به‌ نسبت‌ کوتاه‌ و مشغله‌ فراوان‌ ناشی‌ از برنامه‌ریزی‌ و سازماندهی‌ حرکتهای‌ اجتماعی‌ و مشارکت‌ فعال‌ در به‌ ثمر رسیدن‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و پی‌ریزی‌ ارکان‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی، مانع‌ از آن‌ شد که‌ ایشان‌ فرصت‌ و فراغت‌ لازم‌ را جهت‌ تنظیم‌ یادداشتهای‌ فراوانی‌ که‌ حاصل‌ سالها پژوهش‌ و مطالعه‌ جدی در معارف‌ دینی‌ بود بیابند و به‌ همین‌ دلیل، بیشتر آثار آن‌ اندیشمند ژرف‌نگر به‌ صورت‌ گفتار و یادداشتهای‌ ابتدایی‌ باقی‌ مانده‌ است. کتاب‌ حاضر پایان‌نامه‌ دکتری‌ ایشان‌ است‌ که‌ به‌ همین‌ صورت‌ در زمان‌ حیات‌ ایشان‌ نیز منتشر شد. شهید بهشتی‌ در سال‌ تحصیلی‌۱۳۲۹-۳۰ مؤ‌فق‌ به‌ اخذ درجه‌ کارشناسی‌ در رشته‌ فلسفه‌ اسلامی‌ (معقول) از دانشکده‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی‌ دانشگاه‌ تهران‌- دانشکده‌ معقول‌ و منقول‌ وقت‌ - شد. رساله‌ ایشان‌ در این‌ مقطع، با عنوان‌ “تحقیق‌ درباره‌ بساطت‌ یا ترکب‌ جسم”، به‌ راهنمایی‌ مرحوم‌ استاد دکتر محمود شهابی‌ تدوین‌ شد و هیئت‌ ممیزه‌ آن، علاوه‌ بر مرحوم‌ شهابی، مرحوم‌ راشد و مرحوم‌ الهی‌ قمشه‌ای‌ بودند. ایشان‌ در سال‌۱۳۳۵ داوطلب‌ ورود به‌ دوره‌ دکتری‌ در همان‌ رشته‌ شد. گذراندن‌ دروس‌ این‌ دوره‌ در سال‌۱۳۳۸ به‌ پایان‌ رسید. انجام‌ رساله‌ دکتری‌ با بحرانهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ آن‌ سالها و شرکت‌ فعال‌ وی‌ در نهضت‌ مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ در آن‌ مقطع‌ تاریخی‌ مقارن‌ می‌شود و ایشان‌ عملاً‌ از به‌ پایان‌ رساندن‌ آن‌ باز می‌ماند. در سال‌۱۳۴۳ ، همزمان‌ با دستگیری‌ گروهی‌ از مبارزان‌ همرزم، و نیز توصیه‌ مراجع‌ تقلید و دوستان‌ و همفکران، بنابر آن‌ می‌شود که‌ برای‌ تصدی‌ مدیریت‌ مرکز اسلامی‌ هامبورگ‌ عازم‌ آلمان‌ شود، که‌ حضور پرثمر ایشان‌ تا سال‌۱۳۴۹ ادامه‌ می‌یابد. پس‌ از بازگشت‌ به‌ ایران‌ در سال‌۱۳۴۹ بار دیگر به‌ پیگیری‌ رساله‌ دکتری‌ می‌پردازد. ایشان‌ از این‌ رساله، با عنوان‌ “مسائل‌ مابعدالطبیعه‌ در قرآن”، به‌ راهنمایی‌ مرحوم‌ دکتر شهابی، در جلسه‌ دفاعیه‌ مورخ‌۱۱/۱ /۵۳، در حضور گروه‌ داوران، متشکل‌ از استاد شهید آیت‌الله‌ مطهری، استاد شهید دکتر مفتح، دکتر مصلح‌ و دکتر آریانپور، دفاع‌ می‌کند و رساله‌ با درجه‌ بسیار خوب‌ پذیرفته‌ می‌شود. از آنجا که‌ رساله‌ مذکور دارای‌ انسجام‌ و قوام‌ و ارزش‌ پژوهشی‌ بسیار بوده، با درخواست‌ دوستان‌ همفکر برای‌ انتشار آماده‌ می‌شود. در این‌ مرحله‌ است‌ که‌ نام‌ آن‌ به‌ “خدا از دیدگاه‌ قرآن” تغییر می‌یابد و ویرایش‌ ادبی‌ آن‌ توسط‌ حجه‌الاسلام‌ جواد اژه‌ای‌ و زیر نظر مستقیم‌ دکتر بهشتی‌ انجام‌ می‌شود و سرانجام‌ توسط‌ انتشارات‌ بعثت‌ منتشر می‌گردد. کلمات کلیدی: آیت الله بهشتی، دیدگاههای آیت الله بهشتی، اسلام شناسی، اسلام از دیدگاه آیت الله بهشتی، خداشناسی، توحید، شناخت خدا، برچسب‌ها: آیت الله بهشتی، دیدگاههای آیت الله بهشتی، اسلام شناسی، اسلام از دیدگاه آیت الله بهشتی، خداشناسی، توحید، شناخت خدا
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری