مذهب علیه مذهب

مذهب علیه مذهب

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : دکتر علی شریعتی
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

مذهب علیه مذهب ممکن است یک ابهام در این تعبیر و عنوان باشد، و این ابهام معلول این است که ما تاکنون می پنداشته ایم که مذهب همواره در مقابل کفر بوده است در طول تاریخ جنگ ما میان مذهب و بی مذهبی بوده و (از این جهت) تعبیر "مذهب" یک تعبیر غریب، مبهم و شگفت آور و غیر قابل قبول بوده است درحالیکه من اخیراً متوجه شده ام و شاید از دیرباز متوجه بودم، ولی نه باین روشنی و دقتی که الان احساس میکنم که برخلاف این تصور در طول تاریخ همیشه مذهب با مذهب میجنگیده و نه هیچگاه به معنائیکه امروز می فهمیم مذهب با بی مذهبی.  وقتی صحبت از تاریخ میشود، مقصود اصطلاح رایج، تاریخ پیدایش تمدن و خط نیست، مقصودم از آغاز زندگی اجتماعی نوع کنونی انسان، بر روی زمین است. بنابراین شروع خط شش هزار سال سابقه دارد، درصورتیکه از تاریخی که من صحبت میکنم بیش از بیست هزار سال یا چهل هزار سال و بنابه بعضی نظرها پنجاه هزار سال سابقه دارد. از طرق گوناگون: باستانشناسی، تاریخ، زمین شناسی و بررسی افسانه ها، اساطیر و مجموعه این وسائل، شناخت بیش و کم مجملی از انسان اولیه و سیر تحولات اجتماعی و سبک زندگی و سبک اعتقادی او تاکنون داریم. در تمام این دوره ها که بخش اولش از اساطیر و قصه ها حکایت میکند و بمیزانی که به زمان اخیر میرسد و روشنتر و مستندتر میشود و تاریخ بسخن می آید، همواره در تمام صحنه ها، مذهب علیه مذهب قد علم کرده و همواره بدون استثناء مذهب بوده است که علیه مذهب مقاومت کرده است. چرا؟ بخاطر اینکه تاریخ سابقه ندارد که جامعه ای و دوره ای خالی از مذهب باشد یعنی جامعه بی مذهب در تاریخ سابقه ندارد. انسان بی مذهب در هیچ نژاد و در هیچ دوره در هیچ مرحله از تحول اجتماعی، در هیچ نقطه ای از زمین وجود نداشته است. کلمات کلیدی: دانلود کتاب دکتر شریعتی، دکتر علی شریعتی، سخنان شریعتی، کتاب شریعتی، دانلود مذهب علیه مذهب شریعتی، برچسب‌ها: دانلود کتاب دکتر شریعتی، دکتر علی شریعتی، سخنان شریعتی، کتاب شریعتی، دانلود مذهب علیه مذهب شریعتی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری