ماهیت نفس حیوانی و مساله بقای نفس حیوان از دیدگاه ملاصدرا

ماهیت نفس حیوانی و مساله بقای نفس حیوان از دیدگاه ملاصدرا

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مسلم شوبکلائی
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

ماهیت نفس حیوانی و مساله بقای نفس حیوان از دیدگاه ملاصدرا نویسندگان: دکتر سیدمحمدعلی دیباجی و مسلم شوبکلائی در شگفتم خیال عقلانی من با خیال و همانی یک حیوان چقدر تفاوت دارد! و نیز اندیشه ­ام در تفکیکِ جان حیوانی خویش از جان انسانی­ اش­ وامانده­ است. بدون سایه­ ای از تردید، نفس حیوانی در جان منِ انسانی­ ام ریشه دوانده است. گریز گاهی نیست مگر اینکه در اندیشه­ ای ژرف فرو روم و در واکاوی این مرتبه از نفس راه چاره ­ای دست و پا کنم. اگر خصلتی حیوانی در «من» ریشه دوانده باشد، عواقبی وحشتناک در پیش است که نخستِ آن، هم پایگی با چهار پایان است؛ اگر از آنها پست­ تر نشوم. مسئله «ماهیت نفس حیوانی» از جمله مسائل مهجور و غریبی است که اندیشمندان مسلمان چندان به آن نپرداخته و به غور در این مسئله و نگارش نوشتۀ مستقلی دربارۀ آن تمایل نشان نداده ­اند. با این حال، وجود اقوال و عقایدی برجسته در لابلای سخنان آن بزرگواران الهام ­بخش نوشتاری در این بحث است. تکلیفی که نوشتار حاضر بر ذمه گرفته، نخست، تفکیک نفس حیوانی [که مرتبه­ ای از نفس انسان است] از نفس حیوان است و دوم، فرجام­ شناسی نفس حیوانی است. در تقریر گام دوم، نگارنده ناگزیر از بررسی قوۀ خیال و تجرد آن، عالم خیال و تحقق آن، تجرد نفوس حیوانی، و نیز امتناع تناسخ و اثبات این­ همانی شخصی است. لازم به تذکر است که در بررسی مطالب این نوشتار نظریات اندیشمندانی مانند ابن ­سینا و شیخ اشراق نیز مورد مداقّه قرار گیرد اما اوج سخن از آنِ صدرالمتألهین شیرازی است. کلمات کلیدی: صدرالمتألهین، نفس حیوانی، تناسخ، ماهیت حیوانی انسان، نفس انسانی، معاد جسمانی، انواع ادراک، نظریات ملاصدرا، فلسفه ملاصدرا، ملاصدرا، برچسب‌ها: صدرالمتألهین، نفس حیوانی، تناسخ، ماهیت حیوانی انسان، نفس انسانی، معاد جسمانی، انواع ادراک، نظریات ملاصدرا، فلسفه ملاصدرا، ملاصدرا
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری