واکاوی مقوله کنترل جمعیت

واکاوی مقوله کنترل جمعیت

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مسلم شوبکلائی
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

واکاوی مقوله کنترل جمعیت واکاوی مقولۀ جمعیت با رویکرد دینی پرداختن به مقولۀ «کنترل جمعیت» از جهات گوناگونی لازم می­نماید؛ از سویی بحران­ های ناشی از کثرت جمعیت و کمبود امکانات مادی و معنوی برخی را واداشته تا بر این ایده تکیه زنند که تنها راه نجات بهره ­گیری از روش‌های کنترل و در نتیجه کاهش رشد جمعیت است و از سویی دیگر، گروهی نه تنها افزایش جمعیت را موجب به وجود آمدن چنین بحران­ هایی در جهان نمی­دانند بلکه آن را عامل اصلی پیشرفت و توسعۀ مادی و معنوی جامعه در عرصه‌های گوناگون می­ شمارند. این گروه معتقدند نگاه کاهش ­گرایانه و توصیه به حداقل زاد و ولد - که مشرق زمین به ­ویژه کشورهای اسلامی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است - نباید با غفلت از پیامدهای منفی ­اش در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، صنعتی و توسعۀ اقتصادی، و تنها به امید کسب آرامش و آسایش زود گذر زندگی، مورد اهتمام و تبلیغ قرار گیرد. در این میان، به نظر می­رسد رویکرد اسلام نسبت به کنترل جمعیت به جهت ضرورت حفظ و بقای نسل و افزایش جمعیت مسلمانان رویکردی میانه و بر مسیر اعتدال است. توضیح نگاه اعتدالی اسلام به این مقوله هدف این مقاله است. این نوشتار، که بخش اولِ آن تقدیم می­شود، پس از مفهوم­ شناسیِ مختصر، ابتدا به ذکر ادلۀ طرفداران کنترل جمعیت پرداخته، سپس به نقل مهم ­ترین ادلۀ موافقان افزایش جمعیت و بعد از آن به بیان نظریۀ اعتدال همت گمارده است. سعی بر این است که متن حاضر با نگاهی منطقی و واقع ­بینانه تا حد امکان به جمع­ بندی ادله و نتیجه­ گیری بی­ طرفانه بپردازد و این دو رویکرد درون­ -نظریه کنترل جمعیتدینی را به آشتی برساند. کلمات کلیدی: آموزش تنظیم خانواده، جلوگیری بارداری، کنترل جمعیت، کتاب تنظیم خانواده، تنظیم خانواده، پیشگیری از بارداری، سلامت جنسی، برچسب‌ها: آموزش تنظیم خانواده، جلوگیری بارداری، کنترل جمعیت، کتاب تنظیم خانواده، تنظیم خانواده، پیشگیری از بارداری، سلامت جنسی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری