قصیده یاییه و مشرب حکمی میرفندرسکی

قصیده یاییه و مشرب حکمی میرفندرسکی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسین کلباسی اشتری
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

قصیده یاییه و مشرب حکمی میرفندرسکی از زمره حکمای نامدار قرن یازدهم هجری قمری، حکیم ابو القاسم میرفندرسکی‌ است که علاوه‌بر علو مقام فلسفی، از بزرگان اهل معنا و عرصهء عرفان نیز به شمار آمده است. قطعهء منظوم بجای مانده از او معروف به «قصیده‌هء یائیه» حاوی مضامین بلندیست که چند شرح مفصل و مختصر را به خود اختصاص‌ داده است و علاوه‌ بر آن افق جدیدی از ذوق و مشرب فکری سرایندهء آن را به‌ نمایش می‌گذارد. استاد و مدرس حکمت مشاء،عارف قلندر و شارح آثار متصوفه،متبحر در علم کیمیا و دانش‌های باطنی و بالاخره حکیم صاحب ذوق‌ و سرایندهء توانای اشعار حکمی گوشه‌ای از اوصافی است که صاحبان تراجم و رجال در حق این چهرهء نه‌ چندان شناخته شدهء عصر صفوی آورده‌اند. پیچیدگی‌ شخصیت میر چنان است که قضاوت در خصوص مشرب فکری وی را دشوار می‌سازد و یکی از جهات آن مضامین قصیده یاد شده است که در این نوشتار ضمن بازخوانی فقراتی از آن،وجوهی از ذائقهء حکمی این چهره بزرگ عرصهء فلسفه و عرفان اسلامی را ملاحظه خواهیم کرد. کلمات کلیدی: قصیدهء یائیه، مثل نوریه، رسالهء صناعیه، مکتب اصفهان، مکتب‌ شیراز، حکیم میرفندرسکی، زندگینامه، میر فندرسکی، دانلود مقاله پژوهشی، دانلود مقاله ادبیات، برچسب‌ها: قصیدهء یائیه، مثل نوریه، رسالهء صناعیه، مکتب اصفهان، مکتب‌ شیراز، حکیم میرفندرسکی، زندگینامه، میر فندرسکی، دانلود مقاله پژوهشی، دانلود مقاله ادبیات
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری