منطق کشف یا روانشناسی پژوهش

منطق کشف یا روانشناسی پژوهش

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : توماس کوهن
  • مترجم : غلامرضا نظریان
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

منطق کشف یا روانشناسی پژوهش توماس کوهن در این مقاله نقاط اختلاف نظر و اشتراک خود را با کارل پوپر توضیح می‌دهد. هر دو بر نقش تاریخ تاکید دارند و پیشرفت علم را انباشت نمی‌دانند و علم را فرایندی انقلابی تلقی می‌کنند. نقد پوزیتیویسم کلاسیک هم از نقاط اشتراک نظر آنها است. کوهن همچنین به پاره‌ای از اختلاف نظرهایش با پوپر هم اشاره می‌کند و دیدگاه او را به نقد می‌کشد. این مقاله مقایسه تطبیقی جالبی را میان این دو دیدگاه فراهم می‌آورد. هدف من در این نوشتار آن است که دیدگاه پیشرفت علمی را، که طرح کلی آن را به اجمال در کتابم، ساختار انقلاب‌هاب علمی، مطرح کرده‌ام، از نزدیک با دیدگاه‌های معروف‌تر رهبر فکریمان، سر کارل پوپر (Sir. Karl Popper) مقایسه کنم. به‌طور معمول باید از چنین مسئولیتی دوری کنم، زیرا من هم مانند سر کارل درباره ی مفید بودن این‌گونه مناقشات خوش‌بین نیستم. گذشته از این، از مدت‌ها پیش، کارش را به‌خاطر اینکه پاسخ منتقدان عصر حاضر را به‌ راحتی میدهد،‌ ستوده‌ام. در عین حال، متقاعد شدم که باید این کار در این مجال انجام شود. حتی دو سال و نیم پیش از چاپ کتابم، کشف مشخصه‌های خاص و‌ اغلب حیرت‌آور رابطه ی میان دیدگاه خود را با دیدگاه ایشان آغاز کرده‌ام. این رابطه و واکنش‌های متفاوتی که با آن مواجه شدم، نشان میدهد مقایسه ی منظم این دو می‌تواند روشنگری خاصی را ایجاد کند. اجازه دهید بگویم چرا به گمانم این امر می‌تواند رخ دهد. کلمات کلیدی: دانلود کتاب فلسفی، روانشناسی پژوهش، دیدگاه های علمی، نقد نظریه علمی، فلسفه غرب، برچسب‌ها: دانلود کتاب فلسفی، روانشناسی پژوهش، دیدگاه های علمی، نقد نظریه علمی، فلسفه غرب
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری