تاریخ ارمنیان

تاریخ ارمنیان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : موسس خورناتسی
  • مترجم : ادیک باغداساریان
  • چاپ و سال / کشور: 2014

توضیحات

تاریخ ارمنیان تاریخ نگاری ارمنی دارای پیشینه ای بس طولانی است. پس از پیدایی حروف ارمنی در اوایل سده پنجم میلادی به دست مسروپ ماشتوتس قدیس 1که نیاز مبرم شرایط سیاسی - اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ملت ارمنی در آن دوران بود، ده ها اثر مذهبی و تاریخی ترجمه و نگارش یافتند و در همین سده بود که تاریخ نگاری مدون ارمنی پایه گذاری شد. نخستین اثر توسط کوریون 2 شاگرد ماشتوتس بنام “زندگینامه ماشتوتس ” 3 نگارش یافت که در آن نگارنده به بررسی زندگانی ماشتوتس و چگونگی پیدایی الفبای ارمنی و جریانهای تاریخی مربوط در ارمنستان می پردازد. آنگاه “تاریخ ارمنیان ” اثر آگاتانگغوس(سده پنجم ) نگاشته شد که نخستین کتاب با همین عنوان در ادب ارمنی بشمار می رود. سپس تاریخ نگاران و اندیشمندان دیگر چون پاوستوس بوزاند 4، یزنیک کغباتسی 5 و یغیشه 6 در سده یاد شده آثار خود را پدید آوردند. یکی از وجوه تمایز اثر خورنی از آثار تاریخ نگاران پیش از او نخست این است که وی تاریخ ارمنی را از سپیده دم تاریخ (از دیدگاه او) تا عصر خود ارائه داده است، دیگر آنکه او به اهمیت وقایع نگاری توجه خاصی معطوف داشته، سوم آنکه او از منابع بسیار غنی و اکثر آثار تاریخی موجود در زمان خود به زبانهای مختلف سود برده است، در واقع با آثا ر خود تاریخ نگاری اصولی و علمی را در ادب ارمن پایه گذاری نمود و به حق “پدر تاریخ نگاری” ارمنی لقب یافت. کلمات کلیدی: موسی خورنی، تاریخ ارمنیان، دانلود کتاب تاریخی، تاریخ ارمنی، پدر تاریخ نگاری، تاریخ خورنی، تاریخ ارمنستان، ارمنیان در ایران، ارمنی، برچسب‌ها: موسی خورنی، تاریخ ارمنیان، دانلود کتاب تاریخی، تاریخ ارمنی، پدر تاریخ نگاری، تاریخ خورنی، تاریخ ارمنستان، ارمنیان در ایران، ارمنی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری