پیام قرآن - جلد 10

پیام قرآن - جلد 10

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
  • چاپ و سال / کشور: 2012

توضیحات

پیام قرآن - جلد 10 این کتاب به سبک تازه اى در زمینه «تفسیر موضوعى» نگاشته شده و یک دوره کامل معارف و عقاید است که به صورت کتاب درسى یا کمک درسى در بعضى دانشگاه ها درآمده است. این مجموعه به زبان عربى نیز به نام «نفحات القرآن» چاپ و منتشر شده است. مولف این کتاب ناصر مکارم شیرازی و جمعی از فضلا و دانشمندان می باشند. پیوند «امامت» و «حکومت» در جلد سابق از پیام قرآن (جلد نهم)، سخن از مسأله «امامت و ولایت» از دیدگاه قرآن مجید در میان بود; و از آنجا که مسأله «امامت» از مسأله «حکومت» جدا نیست; بلکه از یک نظر، روح امامت و ولایت همان حاکمیت بر نفوس و ابدان، و هدایت آنها به صراط مستقیم و حرکت به سوى کمال و سعادت است; به همین دلیل لازم بود به دنبال بحث «امامت»، بحث «حکومت اسلامى» مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد; چرا که در غیر این صورت بحث امامت و ولایت کامل نخواهد شد. مگر در مورد حضرت مهدى (عج) مهم ترین ویژگى را همان اقامه «حکومت واحد عدل جهانى» نمى شماریم؟ یعنى همان چیزى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و همه امامان معصوم در صدد آن بودند; و شرایط خاص زمان و مکان اجازه وصول به آن را نداد; هر چند پایه گذارى هاى لازم براى این کار انجام گرفت; آرى همه به دنبال تشکیل حکومت عدل الهى بودند. با این حال چگونه مى توان بحث «حکومت» را از بحث «امامت» جدا ساخت؟ از این گذشته نخستین کارى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) بعد از پیروزى هاى اولیه انجام داد «تشکیل حکومت اسلامى» بود; و آن را یکى از ارکان مهم اسلام بلکه ضامن اجراى تمام قوانین آن مى شمرد. جانشینان پیامبر(صلى الله علیه وآله) چه آنها که به حق جانشین او بودند، و چه آنها که به ناحق بر کرسى خلافت تکیه زدند، همگى خود را موظف به تشکیل یا ادامه حکومت اسلامى مى دانستند. مردم کوفه از امام حسین(علیه السلام) براى تشکیل حکومت حق و مبارزه با غاصبان حکومت دعوت کردند; و اگر آن حضرت با پیمان شکنى و سستى و بى وفایى آنها روبرو نمى شد; پرچم حکومت عدل اسلامى به دست با کفایت آن حضرت به اهتزاز در مى آمد.لذا در روایات ائمّه معصومین(علیهم السلام) و نهج البلاغه تعبیرات زیادى دیده مى شود که نشان مى دهد; دشمنان حق آنان را غصب کردند; این حق چیزى جز «حکومت عدل اسلامى» نبود. همه اینها و دلائل و شواهد بى شمار دیگر نشان مى دهد;که مسأله «امامت» از مسأله «خلافت» و «حکومت» جدا نیست. در روایت معروف هارون الرشید که به گمان خودش مى خواست فدک را به امام موسى بن جعفر(علیه السلام) بازگرداند، نکته جالبى دیده مى شود;که مطلب مورد بحث را روشن تر مى سازد. ... کلمات کلیدی: آیت الله العظمی مکارم شیرازی، تفسیر قرآن، صفات جمال و جلال در قرآن کریم، تفسیر نمونه موضوعی، دانلود جلد 10 پیام قرآن، دانلود کتاب تفسیر، مذهبی، برچسب‌ها: آیت الله العظمی مکارم شیرازی، تفسیر قرآن، صفات جمال و جلال در قرآن کریم، تفسیر نمونه موضوعی، دانلود جلد 10 پیام قرآن، دانلود کتاب تفسیر، مذهبی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری