جامه درانی

جامه درانی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : کاسپارا استامپا
  • مترجم : شاپور احمدی
  • چاپ و سال / کشور: 2012

توضیحات

جامه درانی کاسپارا استامپا شاعر ایتالیایی در سال 1523 در پادو چشم به جهان گشود. پدرش بارتلمه که خود از میلان بود، در پادو به تجارت جواهر و طلا می پرداخت. وقتی استامپا هشت ساله بود، پدرش را از دست داد. مادرش سسیلیا و فرزندانش گاسپرا و کاساندرا و بالداسارا روانه ی ونیز شدند، و آنان را به فراگیری ادبیات و موسیقی و تاریخ و نقاشی سوق داد. در گذشت برادر استامپا در 1544 برای او سخت دردناک بود و به فکر افتاد راهبه شود، با این حال پس از بحرانی طولانی به زندگی شیرین در ونیز بازگشت و به کنت کلاتینو دی کلاتو دل باخت.آن قدر بود که به ناگاه بیشتر از 311 شعری را نگاشت که او را بلند آوازه کرد. اما این دوست خواهی در 1551 از هم گسست. ظاهرا به سبب کم مهری کنت و شاید سفرهای پی در پی دریایی وی به خارج از ونیز، استامپا در به در شد. غبار رنجوری و پریشانی ناگاه بر استامپا نشست. اما ثمره ی این دوره مجموعه ای از شعر های زیبا و فرهمندانه شد... در پرتو سنگهایی که تازه از پوسته ی سبزشان بیرون می خزیدند گِل و برف پیکرمان را در رود گل آلود پنهان کردیم. و پلکان سنگی سپیده دمان را آراستیم. ایستادیم و رنگهای هر پنج گاه را بر پوست خود زنده کردیم اما رنگ ابدی ما شامگاه رو به کبودی بود. پس از صد شب زمستانی هیچ چیز نبود جز لکه ی سبزی بر سنگها و نوای رودی که از دریچه های پنهان می گذشت. کلمات کلیدی: شعر، مجموعه شعر، شاپور احمدی، Gaspara Stampa، شعر ایتالیایی، برچسب‌ها: شعر، مجموعه شعر، شاپور احمدی، Gaspara Stampa، شعر ایتالیایی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری