چکیده داستان ورقه و گلشاه

چکیده داستان ورقه و گلشاه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : عیوقی
  • چاپ و سال / کشور: 2012

توضیحات

چکیده داستان ورقه و گلشاه ورقه و گلشاه از نخستین منظومه‌های داستانی فارسی در سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم هجری است. عیوقی داستان ورقه و گلشاه را از داستان‌های عربی برگرفته‌بود و سرچشمهٔ آن را با سرچشمهٔ عربی داستان لیلی و مجنون نظامی یکی دانسته‌اند. ورقه و گلشاه با داستان عاشقانه و کهن عروه و عفرا که در سدهٔ چهارم معروف بوده همانندی و نزدیکی دارد.طبق نوشتهٔ خود عیوقی، داستان اثر بر اساس عروه و عفراست. منظومه ورقه و گلشاه عیوقی داستان دلدادگی عاشق و معشوق است و با زبانی ساده و بی‌پیرایه بیان شده، در حالی که در منظومه لیلی و مجنون نظامی با استعاره و کنایه و انواع آرایه‌های بدیعی بازگو شده‌است. عَیّوقی از شاعران پارسی‌گوی دربار سلطان محمود غزنوی بود. وی به خاطر سرودن منظومه عشقی وَرْقه و گُلشاه معروف است ولی از چند و چون زندگی او آگاهی زیادی در دست نیست. او مثنوی دیگری در بحر رمل مسدس و قصایدی نیز داشته‌است. کلمات کلیدی: داستان، دانلود داستان قدیمی، منظومه، شعر، منظومه‌های داستانی، شعر سنتی، عیوقی، شاعران بنام ایران، داستان ورقه و گلشاه، داستان عاشقانه، رمل مسدس، قصیده، داستان عروه و عفرا، لیلی و مجنون نظامی، داستان کوتاه، حکتیت عشق گلشاه و ورقه، برچسب‌ها: داستان، دانلود داستان قدیمی، منظومه، شعر، منظومه‌های داستانی، شعر سنتی، عیوقی، شاعران بنام ایران، داستان ورقه و گلشاه، داستان عاشقانه، رمل مسدس، قصیده، داستان عروه و عفرا، لیلی و مجنون نظامی، داستان کوتاه، حکتیت عشق گلشاه و ورقه
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری