مدیریت موجودی خون: بهترین روش بیمارستانی / Blood Inventory Management: Hospital Best Practice

مدیریت موجودی خون: بهترین روش بیمارستانی Blood Inventory Management: Hospital Best Practice

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • ناشر : الزویر Elsevier
  • چاپ و سال / کشور: 2012

توضیحات

چاپ شده در مجله مروری بر پزشکی انتقال خون – Transfusion Medicine Reviews
رشته های مرتبط مهندسی صنایع، لجستیک و زنجیره تامین
اجزای خون جزو منابع ارزشمند و نادر(۱-۴) بوده علی رغم این که ۱٫۹ میلیون واحد خون در انگلییس و ولز در هر سال ، ۰٫۹ میلیون واحد در کانادا (۵)، و بین ۴٫۳ و ۴٫۹ میلیون واحد در آلمان طی ۱۰ ساله کذشته اهدا می شود. در امریکا خرید خون، ۱ درصد هزینه بیمارستانی است زیرا خون به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ماهیت زنجیره های عرضه خون در دنیا ثابت نیست. این ماهیت ها از نظر ساختار بیمارستان( خصوصی یا دولتی)، نوع عرضه(رایگان یا پولی)، قیمت خون، نوزیع خون، و کمبود آن(۷) متغیر است. استفاده از واحد های خون قبل از انقضا، امکان استفاده از آن ها را برای درمان و کاهش هزینه های غیر ضروری می دهد. بهبود مدیریت موجودی خون موجب کاهش زیان های ناشی از زمان انقضا شده و استفاده کارامد از خون را تسهیل می بخشد. حفظ تعادل بین کمبود و مازاد، کلید مدیریت خوب ذخایر خون است. عملکرد های مدیریت موجودی خوب مستلزم حفظ ذخایر خوب برای تضمین موجودی ۱۰۰ درصد و کمینه سازی زمان انقضا (۸-۹) است. عدم دست یابی به این اهداف موجود کاهش توان بیمارستان ها در رفع تقاضاهای بالینی می شود. اگرچه مازاد خون منجر به هزنیه های غیر ضروری برای سیستم بهداشت و درمان می شود، در سیست های بیمارستانی دنیا، ملاحطات اقتضادی روز به روز مهم تر شده و برای مدیران ازمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی مطالعات به شناسایی محرک ها و دلیل مدیریت انوانتوری و موجودی خوب خون می پردازند. یافته های مطالعه موردی با منابع مقایسه شد. منابع موجود بیان می دارد که محرک های اصلی عملکرد مدیریت خوب موحودی شامل استفاده از مدل های موجودی و الکوریتم هاست. در این مطالعه به این موضوع پرداخته نشده است. در عوض، عملکرد خوب ناشی از کیفیت کارکنان ازمایشگاهی است که مجرب،آموزش دیده و با تجربه هستند. شفافیت موجودی و روش های مدیریتی ساده نیز موجب تسهیل عملکرد خوب می شوند. این موارد برای کنترل منابع ارزشمند نظیر خون مورد استفاده قرار گرفته است(۱۰). مازاد یک واحد خون، از بین رفتن زمان یک اهدا کننده و نقش او در امریکا، اسکاتلند، انگلیس و ولز می باشد که بیشتر به صورت داوطلبانه صورت می گیرد(۷). در مطالعه انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، از ۱۲۴ کشور، ۴۹ کشور به ۱۰۰ درصد اهدای خون داوطلبانه رسیده بودند(۱۱). تلفات و پسماند خون در بسیاری از نقاط زنجیره عرضه خون رخ داد با این حال در انگلیس و آلمان، پسماند خونی در بیمارستان به شدت بیش از پسماند ها در مراکز خونی دیگر بوده است که در شکل ۱ نشان داده شده است. مدیریت موجودی و توزیع خون مولفه های اصلی هزینه برای خون هستند(۱۳). از این روی مدیریت کارامد موجودی و لجستیک خون می تواند در کاهش هزینه کل خون موثر باشد. روش های مختلف برای کاهش مصرف خون و هزینه آن پیشنهاد شده اند و در منابع مختلف کزارش شده اند. از این روی این مقاله مروری بر عملیات مدیریت موجودی در بیمارستان دارد. این مقاله دارای دو هدف است. ۱- بررسی مدیریت موجودی و ارزیابی مدل های قابل کاربرد در زنجیره عرضه خون بیمارستانی و ۲- شناسایی عوامل موثر بر عملکرد موحودی خون با برررسی عملیات بیمارستانی که تلفات آن را به حداقل رسانده و آن ها را بایافته های منابع دیکر مقایسه کند.

Description

LITERATURE REVIEW
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری