تحلیل مشخصه های صوتی شلیک گلوله / Acoustical Characterization of Gunshots

تحلیل مشخصه های صوتی شلیک گلوله Acoustical Characterization of Gunshots

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • ناشر : آی تریپل ای IEEE
  • چاپ و سال / کشور: 2007

توضیحات

رشته های مرتبط فیزیک، فیزیک کاربردی
I. مقدمه جرم و جنایت، تروریسم و اقدامات نظامی با سلاح گرم، باعث افزایش روز افزون نگرانی ها میان مامورین امنیتی و نظامی و مردم شده است. در رابطه با خواص صوتی شلیک گلوله، تجهیزات و سیستمهای مختلفی تجاری سازی شده و به بازار عرضه گردیده است. از این تجهیزات می توان در شناسایی مشخصه های صوتی گلوله، طبقه بندی و تشخیص نوع اسلحه، ردیابی فرد تیرانداز و شناسایی محل تیزاندازی استفاده نمود. میزان دقت این تجهیزات در تخمین نوع اسلحه و مشخصه‌های شلیک به شواهد آکوستیکی موجود وابسته است. بررسی شواهد صوتی نیازمند داشتن درک کاملی از مشخصه های صوت ناشی از شلیک و تاثیر عوامل بیرونی نظیر انعکاس صوت، جذب، شکست صوت در برخورد با زمین و پیرامون و مواردی از این دست می باشد. A . «انفجار ضربه ای در دهانه لوله تفنگ» در یک تفنگ معمولی با استفاده از مقدار مشخصی باروت، نیروی پرتابی ایجاد می شود که موجب خارج شدن گلوله از دهانه تفنگ می گردد. صدای انفجار حاصل از شلیک این تفنگ به تمام جهات انتشار می یابد. اما بیشتر انرژی صوتی رها شده به سمتی می رود که دهانه تفنگ نشانه رفته است. به این موج انفجاری و انرژی صوتی رها شده از دهانه اسلحه «موج انفجار ضربه ای دهانه اسلحه» گفته می شود و زمان آن کمتر از ۳ میلی ثانیه می باشد. برای اندازه گیری این امواج از واحد متر بر ثانیه استفاده می شود (به طور مثال ۳۴۳ متر بر ثانیه در دمای ۲۰ درجه). این امواج ضربه ای صوتی پس از رها شدن با سطح زمین، موانع موجود در اطراف، «شیبهای بادی و دمایی» و جاذب های اتمسفری برخورد می کند. سیگنالهای صوتی ضبط شده در نزدیکی دهانه لوله تفنگ کاملا خالص است، در حالی که سیگنالهای ضربه ای دریافت شده حاصل از شلیک در فاصله دورتر، نامفهوم است و این نشان می دهد که موارد پیرامونی و انعکاس امواج روی سیگنال اصلی تاثیر دارند. برخی از سلاحهای کمری و تفنگها را می توان مجهز به صدا خفه کن نمود. صدا خفه کن باعث کاهش صدای شلیک اسلحه می شود، شعله دهانه را مهار می کند، احتمال شناسایی شدن را کاهش می دهد و همچنین از آسیب رسیدن به گوش جلوگیری می‌کند. سیستمهایی که از روش مبتنی بر صدای ضربه ای دهانه تفنگ برای شناسایی استفاده می کنند، بایستی احتمال استفاده از صدا خفه کن را در نظر داشته باشند. B . صداهای مکانیکی صداهای مکانیکی بوجود آمده هنگام کار با بعضی سلاحها را می توان در امور شناسایی بهره برد، مانند صدای ماشه ، مکانیزم گلنگدن ، خارج کردن خشاب خالی و قراردادن خشاب پر و شارژ کردن گلوله در خشاب. البته فعل و انفعالات مکانیکی در یک اسلحه بسیار کم صداتر از صدای شلیک گلوله می باشد؛ از این روی این روش تنها زمانی موثر است که بتوان میکروفن را نزدیک اسلحه نصب نمود. به طور مثال با نصب یک سیستم شنود نزدیک فرد شلیک کننده، می توان این گونه اطلاعات را کسب کرد.

Description

Criminal, terrorist, and military actions involving firearms are of increasing concern to police, soldiers, and the public. A variety of commercial and experimental acoustical detection and classification systems designed for gunshot sounds are available. These systems can be intended to detect acoustical “gunshot signatures,” to classify or identify specific firearm types, and to detect and localize snipers. The degree to which a system can achieve satisfactory performance is typically limited by the assumptions required to estimate the firearm and/or projectile behavior based on the available acoustic evidence. Assessing and evaluating acoustic gunshot detection systems requires a thorough understanding of the characteristics of gunshot sounds and the significance of sound wave reflection, absorption, and diffraction from the ground, buildings, and other nearby objects.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری