اثرات تنش شوری بر رشد گیاهان / The Effects of Salt stress on plant growth

اثرات تنش شوری بر رشد گیاهان The Effects of Salt stress on plant growth

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • ناشر : TJEAS
  • چاپ و سال / کشور: 2012

توضیحات

رشته های مرتبط: زیست شناسی، کشاورزی، علوم گیاهی، میکروبیولوژی، علوم باغبانی، فیزیولوژی گیاهان زراعتی
شوری یکی از مهم ترین عوامل کاهش محصولات کشاورزی و نیز کاهش رستنی های طبیعی در بسیاری از مناطق دنیا به ویژه ایران است. سسیانیا آکیولاتا (از تیره بقولات) گیاهی علوفه ای، خوش خوراک و نسبتاً مقاوم شوری است که می تواند برای احیای مراتع شوری به کار برده شود. شوری آب ها یا خاک ها یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی جدی در بخش کشاورزی است آن برای تعیین عوامل محیطی که تحت آن گیاهان دارویی و معطر بازده بالاتر و کیفیت بهتر دارند، ضروری است. مشکل شوری توسط یک نمک معدنی زیاد مشخص شده است و در مناطق خشک و نیمه خشک رایج است، که در آن به طور طبیعی تحت شرایط آب و هوایی و با توجه به میزان بلاتر تبخیر و تعرق و تصفیه آب از دست رفته شکل گرفته است. خاک شور باعث اختلالات فیزیولوژیکی و متابولیکی در گیاهان، توسعه مؤثر، رشد، عملکرد و کیفیت گیاهان است. مقدمه تنش شوری یکی از جدی ترین عوامل محدودکننده رشد محصول و تولید در مناطق خشک است. حدود ۲۳ درصد اراضی کشاورزی جهان شور است و ۳۷ درصد سدیمی است. خاک ها می توانند به علت فرآیند های جغرافیایی تاریخی شور باشند و یا می توانند دست ساخته ی انسان باشند. تعادل آب و نمک، درست مانند اقیانوس ها و دریاها شکل گیری خاک شور را تعیین می کند، که در آن نمک بیشتر از آن که بیرون برود وارد می شود. در حدود ۵۰ درصد زمین های زراعی کل دنیا متأثر از شوری است. گیاهان بر اساس عکس العمل رشد آن ها به غلظت های نمک، به دو گروه عمده شوررست و شیرین رست تقسیم می شوند. شوررست ها گیاهان بومی مناطق شور هستند در حالی که شیرین رست ها قادر به تحمل شوری نمی باشند. پاسخ های رشد گیاهان به شوری پیجیده و متنوع است که وابسته به شدت تنش، رقم و گونه مورد بررسی، مرحله تکوین گیاه و طول مدت تنش می باشد. آسیب تنش شوری به گیاهان نشانه های عمومی آسیب با تنش شوری مهار رشد، تئسعه ی شتاب در پیری و مرگدر طول قرار گرفتن در معرض نمک مدت طولانی هستند. مجاور رشد صدمه ی اولیه است که منجر به نشانه های دیگر می شود هر چند مرگ برنامه ریزی شده ی سلولی نیز ممکن است تحت شوک شدید شوری رخ دهد. تنش شوری باعث سنتز اسید آبسزیک می شود که روزنه بسته می شود زمانی که به سلول های محافظ منتقل می شود. در نتیجه ی بسته شدن روزنه ها، کاهش فتوسنتز و photoinibition و استرس اکسیداتیو رخ می دهد. اثر فوری تنش اسمزی بر رشد گیاه مهار آن از گسترش سلول به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق اسید آبسزیک است.

Description

Stalinization of soils or waters is one of the world’s most serious environmental problems in agriculture. It is necessary to determine the environmental factors under which medicinal and aromatic plants give higher yields and better quality. The problem of salinity is characterized by an excess of inorganic salts and is common in the arid and semi-arid lands, where it has been naturally formed under the prevailing climatic conditions and due to higher rates of evapotranspiration and lack of leaching water. Although more frequent in arid lands, salt-affected soils are also present in areas where salinity is caused by poor quality of irrigation water. Saline soil induces physiological and metabolic disturbances in plants, affecting development, growth, yield, and quality of plants. Plants affects adversely as a result of salinity, seed germination, survival percentage, morphological characteristics, development and yield and its components. In general, salt stress decreases the photosynthesis and respiration rate of plants. Total carbohydrate, fatty acid and protein content were adversely affected due to salinity effect, but increased the level of amino acids, particularly proline. The content of some secondary plant products is significantly higher in plants grown under salt stress than in those cultivated in normal conditions. The salinity tolerance depends on the interaction between salinity and other environmental factors.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری