انسان و انس: رضا مارمولک و حکمتِ شاعرانه‌یِ آنتوان دو سنت اگزوپری

انسان و انس: رضا مارمولک و حکمتِ شاعرانه‌یِ آنتوان دو سنت اگزوپری

  • نوع فایل : مقاله
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : داریوش آشوری
  • تعداد صفحه : 3

توضیحات

فیلم مارمولک را چند بار همراه خانواده و دوستان دیده ام و هر بار بیشتر از آن خوش‌ام آمده است. هر بار بسیار هم خندیده‌ام. باید بگویم که این‌همه هوشمندی و ظرافت را در کمتر اثرِ سینماییِ ایرانی دیده ام. چه زبانِ گفتار (دیالوگ‌ها)، چه زبانِ تصویرگریِ آن، بسیار اشاره‌ها و کنایه‌های ظریف و شیرین در بر دارد و بسیاری چیزها را در مورد خوی-و-خیمِ ایرانی، به‌ویژه در وضعِ کنونیِ، بازگو می‌کند. این فیلم اگر چه بسیار می‌خنداند، اما در هسته‌یِ مرکزیِ آن نکته‌‌ای بسیار ظریف و جدی نیز هست که چه ‌بسا تا کنون به آن اشاره‌ای نشده باشد. بلکه، از آن جهت که شخصیتِ مرکزیِ فیلم یک آخوند یا آخوندنما ست، گرایش‌ها همه به آن است که از آن تفسیرِ سیاسی کنند. برخی، به‌طبع، این فیلم را یک فراورده‌یِ دستگاهِ تبلیغاتِ جمهوریِ اسلامی می‌دانند که هدفِ آن نشان دادنِ آخوندِ ”خوب“ است یا توجیه آخوند در کل و نقشِ او در جامعه. برخی دیگر هم آن را یک فیلم ضد آخوندی شمرده اند که هدف آن رسوا کردن آخوند است با نشان دادن یک دزدِ دیوارپیما در جامه‌یِ ”روحانیت“..........
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری