خوانندگی و نوازندگی از براندازی تا برازندگی

خوانندگی و نوازندگی از براندازی تا برازندگی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حضرت آیت الله محمدرضا نکونام
  • تعداد صفحه : 77

توضیحات

نوشتار حاضر بر آن است تا به تفصیل و به صورت جزیی و موضوعی و با شناختی که از انواع صدا و موسیقی و دستگاههای آن دارد و همچنین با ژرفپژوهی در منابع فقهی، حکم انواع صدا، موسیقی، غنا و ترجیع را به صورت گسترده و استدلالی توضیح دهد و همه ی جوانب موسیقی را به بحث گذارد. انتظار میرود کتاب کامل این تحقیق که نوشتهی حاضر بخش اندکی از آن است ، بسیاری از مشاجرات و مناقشات در این زمینه را خاتمه بخشد و میتوان آن را فصلالخطاب این بحث دانست.
تفاوت آوازه خوان با مداح غنا وصف صداست و نه کلام و از لوازم این سخن این است که مداحی مداحان و روضه خوانان با آوازخوانی آوازخوانان متفاوت است، گاه مداحی بیش از پنجاه بیت شعر میخواند؛ ولی آوازه خوان نمیتواند بیش از یک غزل یا یک رباعی را به تکرار میخواند. زیرا شعر برای او حکم نمک غذا را دارد و برای او اصل همان دستگاهی است که اجرا میکند. گاه در موسیقی بدون کلام، دستگاهی را اجرا میکنند و ارکستر کار خود را انجام میدهد. گاه نوازنده با آکاردیون موسیقی بدون کلام مینوازد. او به درآمد وارد میشود، ریتم میگیرد و بالا میرود، به عشاق راجعه ی ریز باز میگردد بدون آن که کسی خوانندگی داشته باشد و از این رو غنا و موسیقی نمیتواند وصف کلام باشد، بلکه وصف صوت و صداست و بر این اساس است که بسیاری از معیارهایی که فقیهان برای اثبات حرمت مطلق موسیقی عنوان میکنند به بیراهه رفتن و خروج از موضوع بحث است. از افراد غنا و موسیقی موردی است که کسی تنها آوازه خوانی کند؛ یعنی دستگاه خوانی نماید و صدای خود را در یکی از دستگاهها بکشد. موضوع غنا که دنیا بر آن سرمایه گذاری میکند و زبان مشترک و همه فهم همه ملتهاست صوت و صداست و نه کلمات کلام است اما دالام دام دام دالام دام دام صدایی است که دارای دستگاه است و به کلمات مستعمل ارتباطی ندارد و موضوع غنا و موسیقی واقع میشود.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری