تاملی در آیه تطهیر

تاملی در آیه تطهیر

  • 5.0 (2 رای)
  • نوع فایل : جزوه
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : آیت الله صالحی نجف آبادی
  • تعداد صفحه : 70

توضیحات

این جزوه مطلبی است خواندنی و متفاوت در تفسیر آیه شریفه تطهیر اثر محقق عظیم الشان و قرآن پژوه دانشمند فقیه بزرگوار مرحوم آیت الله العظمی صالحی نجف آبادی رضوان الله علیه صاحب کتاب گرانسنگ شهید جاوید

در بخشی از این کتاب می خوانیم:این آیه نیز مشابه آیه ششم سورة «مائده» است. در هر دو آیه، در مقام تعلیل حکمت تشریع قوانین، نازل شده و در آنها سخن از علت غایی تشریع احکام است نه مقامات افراد و خصوصیات تکوینی آنها! و همچنان که در سورة «مائده» جملة ﴿وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ﴾ دلیل طهارت تکوینی و عصمت مؤمنان نیست در سورة «احزاب» نیز «ارادة طهارت و اذهاب رجس» در واقع «ارادة تشریعی» است و نمی‌تواند دلیل عصمت و طهارت تکوینی کسی باشد، همچنان که آیة ششم سورة «مائده» بیانگر آن است که هدف از تشریع وضو و غسل و تیمم «طهارت مؤمنان» است، غایت اوامر مذکور در آیة 33 سورة «احزاب» نیز «طهارت اهل البیت» بوده است. زیرا چنانکه می‌دانیم اصولاً اوامر و نواهی الهی در آیات تشریعی و قانونی قرآن (یعنی در احکام) ناشی از «ارادة تشریعی» پروردگار است.
افزون بر این، در سورة «احزاب» (آیات 28 به بعد) سخن از تکالیف است، از قبیل اینکه در خانه‌های خویش قرار گیرید و خودنمایی نکنید و نماز اقامه کنید و زکات بپردازید و خدا و رسولش را اطاعت کنید و ... پرواضح است که این امور مربوط به «ارادة تشریعی» الهی است نه ارادة تکوینی. به عبارت دیگر، ارادة خدا بر اذهاب رجس و تطهیر اهل البیت که در سورة «احزاب» فرموده: ﴿یُطَهِّرَکُمْ﴾ مانند اراده‌ای است که در سورة «مائده» خطاب به همة مؤمنین ـ از جمله پیامبر اکرم و حضرت علی و فاطمه و ... ـ فرموده ﴿یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ﴾.
در سورة «احزاب» نیز معقول و مقبول نیست که قرآن در میان خطاب به زنان پیامبر، ناگهان و بدون سابقه و بدون ذکر مخاطبین جدید و بی‌آنکه کلام قبلی را به پایان برساند، به کلی از زنان مذکور ـ که مخاطبین قبل و بعد جملة مورد نظر، می‌باشند ـ صرف نظر کرده و با افراد دیگری سخن آغاز کند و مطلبی بگوید که هیچ ارتباطی با زنان پیامبر ندارد و ایشان از شمول آن خارج‌اند!!
از نویسندة محترم می‌پرسیم: آیا شما اهل خانة خودتان نیستید، آیا همسر شما اهل خانه شما نیست؟! و فقط فرزندان و نوادگان شما و دامادتان اهل خانة شما هستند؟!!! به راستی به اندازة کافی در این گفتة خود تأمل کرده‌اید؟!
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری