تفسیر المیزان - جلد 1
- 5.0 (3 رای)
- نوع فایل : کتاب
- زبان : فارسی
- نویسنده : علامه محمدحسین طباطبایی
- تعداد صفحه : 256
توضیحات
این تفسیر نخستین بار در ۲۰ جلد به زبان عربی منتشر شد. شیوهٔ تفسیر قرآن به قرآن محمدحسین طباطبایی شیوهای بیسابقه بودهاست. وی بنای تفسیر آیات را کمک گرفتن از دیگر آیات قرآن برای روشن نمودن قصد و معنا قرار داد.
تفسیر المیزان که در حدود سال ۱۳۷۴ ه ق شروع و در شب قدر (۲۳ رمضان) ۱۳۹۲ ه ق پایان یافت در ۲۰ جلد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری منتشر شد. حضرت علامه برای تفسیر ابتدا آیه را بیان فرمودهاند و بعد از آن به تفسیر هر جزء از آیه پرداختهاند.
خود حضرت علامه کراراً میفرمودند: «ما این روش تفسیری را از مرحوم قاضی داریم.» طبق سخن خود علامه این نوع تفسیر، تفسیر مرحوم آیة الله حاج میرزا علی آقای قاضی بودهاست. ایشان در مقدمه المیزان پس از اشاره به روشهای مفسران میفرمایند: شما اگر در تمام روشها و مسلکهایی که درباره تفسیر قرآن بر شمردهایم دقت کنید؛ مشاهده خواهید کرد همه آنها در یک نقص که نقص بسیار بزرگی است، شریک هستند و آن این که نتایج حاصل از بحثهای علمی و فلسفی را بر قرآن کریم تحمیل کردهاند بیآنکه آیات دلالتی بر این معانی داشته باشند. در نتیجه، تطبیق خود را تفسیر نامیدهاند و حقایق قرآن را به صورت مجازهایی در نظر گرفته و وجه تنزیل عدهای از آیات را تأویل کردند.
اولین و مهمترین مزیت تفسیر شریف المیزان تفسیر آیه به آیهاست. علاوه بر آن میتوان به ورود علامه به بحثها از جوانب گوناگون اشاره کرد یعنی علامه علاوه بر تفسیر: بحثهای روائی، اجتماعی، تاریخی، فلسفی و علمی را هم بدون خلت بیان کردهاند.
تفسیر المیزان که در حدود سال ۱۳۷۴ ه ق شروع و در شب قدر (۲۳ رمضان) ۱۳۹۲ ه ق پایان یافت در ۲۰ جلد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری منتشر شد. حضرت علامه برای تفسیر ابتدا آیه را بیان فرمودهاند و بعد از آن به تفسیر هر جزء از آیه پرداختهاند.
خود حضرت علامه کراراً میفرمودند: «ما این روش تفسیری را از مرحوم قاضی داریم.» طبق سخن خود علامه این نوع تفسیر، تفسیر مرحوم آیة الله حاج میرزا علی آقای قاضی بودهاست. ایشان در مقدمه المیزان پس از اشاره به روشهای مفسران میفرمایند: شما اگر در تمام روشها و مسلکهایی که درباره تفسیر قرآن بر شمردهایم دقت کنید؛ مشاهده خواهید کرد همه آنها در یک نقص که نقص بسیار بزرگی است، شریک هستند و آن این که نتایج حاصل از بحثهای علمی و فلسفی را بر قرآن کریم تحمیل کردهاند بیآنکه آیات دلالتی بر این معانی داشته باشند. در نتیجه، تطبیق خود را تفسیر نامیدهاند و حقایق قرآن را به صورت مجازهایی در نظر گرفته و وجه تنزیل عدهای از آیات را تأویل کردند.
اولین و مهمترین مزیت تفسیر شریف المیزان تفسیر آیه به آیهاست. علاوه بر آن میتوان به ورود علامه به بحثها از جوانب گوناگون اشاره کرد یعنی علامه علاوه بر تفسیر: بحثهای روائی، اجتماعی، تاریخی، فلسفی و علمی را هم بدون خلت بیان کردهاند.